Integritetsmeddelande
-
Coresource Solutions AB, 559009-6474 är programleverantör av webbaserade program för bland annat hantering av krav och efterlevnadsdeklarationer. Programmen kallas nedan “Tjänsten”.
Coresource Solutions som personuppgiftsansvarig
Coresource Solutions är i vissa fall personuppgiftsansvarig och i andra fall personuppgiftsbiträde för behandling av dina personuppgifter. Det här Integritetsmeddelandet handlar om när Coresource Solutions är personuppgiftsansvarig. För att tydliggöra så är Coresource Solutions personuppgiftsbiträde i förhållande till sina kunder, som har ingått avtal med Coresource Solutions om att använda Tjänsten. I många fall kommer då dessa kunder att vara personuppgiftsansvariga i förhållande till dig och Coresource Solutions biträde i förhållande till kunderna. Du behöver då vända dig till den personuppgiftsansvarige för att få reda på hur de behandlar dina personuppgifter i Tjänsten.
Coresource Solutions är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du delar med oss när:
du beställer Tjänsten och blir kund till Coresource Solutions
du eller den du företräder ingår avtal med Coresource Solutions och blir affärspartner
du registreras som kontaktperson hos Coresource Solutions för din organisation
du får inloggningsuppgifter och blir användare av Tjänsten
du är en potentiell kund för Coresource Solutions
du anmäler dig till någon av våra utbildningar
du deltar i undersökning eller ger feedback
du kontaktar oss eller skickar in intresseanmälan
du får nyhetsbrev och information skickat till dig
du är utvecklare och användare av API
du besöker vår hemsida och accepterar cookies
-
Vilka personuppgifter som behandlas varierar beroende på vilken företagsform du har. Kund- och företagsuppgifter kan bli personuppgifter för kund som är en enskild firma eller en elev som använder Tjänsten under sin utbildning. En mer detaljerad lista över vilka personuppgifter som förekommer inom de olika kategorierna av personuppgifter, vid vilka tillfällen och vilken laglig grund behandlingen baseras på, finns listade i tabellen nedan.
Kund
När du beställer Tjänsten samlar vi in kontaktuppgifter om dig som kontaktperson och företagsuppgifter om dig som blir kund. Vi kan också komma att lägga till mer information om dig som kund i vårt CRM-system, till exempel information som betalningshistorik, faktureringsinformation och VAT-nr.
För att få information om hur tjänsten används och förbättra funktioner kommer vi analysera information i fritextfält som anteckningar och meddelanden.
Affärspartner och kontaktperson
Om du har ingått ett avtal med oss och du gjort det som enskild firma behandlar vi uppgifter om dig som affärspartner. Om du har ingått avtal med oss som företrädare för någon annan behandlar vi också kontaktuppgifter om dig som kontaktperson. Du kan även vara registrerad kontaktperson hos oss för din organisation.
Användare
Alla användare har användaruppgifter och online-identifikationer hos oss för att kunna använda Tjänsten. När du använder Tjänsten samlar vi in uppgifter om ditt beteendemönster, det vill säga vad du gör och hur du använder Tjänsten. Exempel på uppgifter som vi samlar in är hur du klickar dig runt mellan olika sidor och funktioner i programmet, på vilket sätt du använder funktionerna, vilka tidpunkter du loggar in och ut och hur länge du är inloggad, från vilken enhet du loggar in m.m.
Potentiell kund
Du blir en potentiell kund om du påbörjar beställning av Tjänsten och inte fullföljer beställningen, samt om vi genom andra register anser att du är en potentiell kund som vi vill kontakta. Vid beställningen samlar vi in kontaktuppgifter om dig som kontaktperson och företagsuppgifter om dig som blir kund, samt kan information om innehållet du lagt till i din varukorg samlas in. Dessa uppgifter kan komma att kompletteras med uppgifter från externa register, exempelvis om vi har fått företagsuppgifter från dig kan vi vilja komplettera dessa med kontaktuppgifter till en person inom organisationen.
Deltagare på utbildning och i undersökning
Vid anmälan till våra utbildningar behöver vi deltagarens kontaktuppgifter, företagsuppgifter och användaruppgifter. Efter utbildningen behandlas dessa uppgifter tillsammans med uppgifter om vilken utbildning du gått.
Kontaktar oss eller skickar in intresseanmälan
Har du en fråga, kontaktar oss gällande något annat ärende eller skickar in intresseanmälan kan mängden personuppgifter och vilka det är variera beroende på vilken kommunikationskanal som används. Kategorier av personuppgifter är oftast kontaktuppgifter, online-identifikationer och företagsuppgifter. Ärendet eller anmälan i sig kan innehålla personuppgifter som du valt att dela med oss. Får du nyhetsbrev eller information skickat till dig behandlar vi dina kontaktuppgifter och information om din organisation som exempelvis bransch och företagsnamn.
Besökare på vår hemsida
När du besöker vår hemsida samlar vi in personuppgifter för att driva vår webbplatsanalys, inklusive:
Information om din webbläsare, ditt nätverk och din enhet
Webbsidor som du besökte innan du kom till den här webbplatsen.
Din IP-adress
Denna information kan också innehålla uppgifter om din användning av denna webbplats, inklusive:
Vad du klickar på
Interna länkar
Besökta sidor
Scrollning
Sökningar
Tidsstämplar
Vi delar denna information med Squarespace, vår leverantör av webbplatsanalyser, för att få information om trafik och aktivitet på webbplatsen.
Cookies
På hemsidan finns cookies. Information om vad cookies är och hur vi hanterar cookies finns beskrivet hos vår leverantör Squarespace.
-
Coresource Solutions samlar in uppgifter om dig som kund för att kunna hantera din beställning, identifiera, fakturera, skapa affärsrelationen, samla in intresseanmälningar, marknadsföring, för statistiska ändamål, för att kunna förbättra och utveckla Tjänsten. Företagsuppgifter om dig som affärspartner behövs för att vi ska kunna fullgöra avtalet och kontaktuppgifter om dig som kontaktperson för att vi ska kunna kontakta dig.
Använda och förbättra upplevelsen av tjänsten
Personuppgifter om dig som användare behövs för att du ska kunna logga in i Tjänsten och använda dess funktioner. Vi använder informationen för statistiska ändamål, för utveckling och förbättring av Tjänsten och support, för att informera om Coresource Solutions övriga erbjudanden och skicka riktad och relevanta erbjudanden till dig, där uppgifterna behövs för att kunna göra utskicket, identifiera och anpassa innehållet. Vi använder också dina personuppgifter för att kunna kontakta dig, exempelvis gällande användning av Tjänsten för att få feedback i syfte att förbättra Tjänsten eller vårt bemötande. Vid användningen av Coresource Solutions App godkänner du att Coresource Solutions får tillgång till dina bilder i mobilen för att du ska kunna ladda upp och behandla dina bilder exempelvis för hantering av kravefterlevnad. Uppgifter om dig som potentiell kund används för segmentering för statistik och för att kontakta dig.
Genomföra utbildningar och undersökningar
Kontaktuppgifter, företagsuppgifter, användaruppgifter samt information kring kurser som du har anmält dig till behövs för att kunna tillhandahålla utbildningstjänster. Dessa består av att hantera din anmälan, skicka ut inloggningsuppgifter vid webbutbildning, närvaroregistrering, för att vi ska kunna kontakta dig samt för fakturering. Vi behandlar också uppgifterna för att skicka utvärdering och genomföra uppföljning. Vid genomförande av undersökningar, som kan ske genom bland annat intervjuer, inspelning, besök eller enkätinsamling, kommer uppgifterna användas i syfte att samla in information om Tjänsten och analysera informationen. Resultatet av undersökningen ska användas till att skapa förståelse hur ni använder och upplevelser Tjänsten för att vi ska kunna förbättra och utveckla den. Materialet kan komma att användas som underlag för utbildningar.
Kontakt med oss och administrera intresseanmälningar
När du kontaktar oss via Coresource Solutions kommunikationskanaler används informationen om dig för att kunna hantera ärendet och kunna kontakta dig. Den används i utbildningssyfte för att förbättra vår service genom att vi sparar ärendet vid återkommande frågor från dig eller andra frågeställare med samma fråga. Det används också som underlag för att kunna gå tillbaka och se vilken support du fått och kommunikation vi haft. Skickar du in en intresseanmälan behöver vi informationen för att administrera din anmälan, kunna kontakta dig och för statistiska ändamål. Vi behöver dina kontaktuppgifter för att kunna skicka ut riktad information till dig, kunna kontakta dig gällande utskicket och uppgifter om organisation för att kunna identifiera och anpassa innehållet i utskicket. Uppgifter om dig som potentiell kund används för att kunna kontakta dig gällande beställningen som inte fullföljts och för att kunna kontakta dig i syfte att sälja våra produkter.
-
Vi kan behöva dela personuppgifterna med andra bolag inom koncernen och affärspartners för de syften som beskrivs i detta Integritetsmeddelande, som att hantera ditt ärende, för att hantera fakturering (skapa, skicka och driva in fakturor) för marknadsföring eller för att kontakta dig. Vidare lämnas personuppgifter ut till underleverantörer, till exempel systemleverantörer, som Coresource Solutions anlitar för att utföra en tjänst. Sådan underleverantör är personuppgiftsbiträde till Coresource Solutions.
Dina användaruppgifter i Tjänsten kan komma att lämnas ut till andra användare i syfte att möjliggöra delning av data. När du deltar i en webbutbildning kan du komma att dela personuppgifter med andra deltagare.
Överföring till tredje land
Om personuppgifter överförs till, eller åtkomst möjliggörs från, plats utanför EU/EES ska Coresource Solutions säkerställa att det finns en laglig grund för överföringen enligt tillämplig dataskyddslagstiftning, till exempel EU-kommissionens modellklausuler. Underleverantörer är skyldiga enligt avtal med Coresource Solutions att följa och säkerställa att stöd finns för deras behandling i tredje land.
Mer information om när behandling sker av systemleverantör och plats för behandling framgår av tabellen nedan. Du är välkommen att höra av dig till oss om du vill ha mer information om var dina personuppgifter behandlas, av vem och vilka skyddsåtgärd som vidtagits.
-
Hur länge dina personuppgifter lagras hos oss varierar beroende på syftet till att de samlats in.
Kund, kontaktperson, användare och affärspartner
Coresource Solutions sparar personuppgifter om dig som kund och användare så länge det finns en kundrelation eller är nödvändigt för att uppnå de ändamål som beskrivs i detta integritetsmeddelande. Vid avtalets upphörande kommer uppgifterna om dig som kund, kontaktperson och användarelagras i upp till 18 månader för att kunna följa upp och kontakta erigen. Därefter sparas uppgifterna om dig som kund som en potentiell kund tills du invänder den behandlingen. Vid insamling om dig som potentiell kund som inte tidigare varit kund, lagrar vi uppgifterna i 6 månader.
Vi lagrar dina uppgifter av säkerhetsskäl för spårningen ifall något skulle behöva utredas, till exempel vid fel, tvister, obehörigt intrång, attack mot server m.m. Loggar sparas i 6 månader från det att de skapades. Uppgifter om dig som kund kommer att sparas av ekonomiska skäl för att kunna spåra din betalningshistorik och i enlighet med bokföringslagen.
Vid ingånget avtal med Coresource Solutions kommer vi spara dina uppgifter som affärspartner och kontaktperson för din organisation i syfte att kunna uppfylla avtalet så länge som vi har ett pågående avtal, därefter kommer avtalet lagras med de uppgifter tillhörande avtalet i 10 år.
Utbildningar och undersökningar
Personuppgifter som behandlas för fakturering av utbildning sparas så länge det krävs som underlag till bokföringen. Efter avslutad utbildning sparas uppgifterna tills dess att uppföljning är genomförd. En ny uppföljningstid startar efter varje avslutad utbildning.
Undersökningsmaterial sparas så länge som det finns en pågående undersökning av ett analysobjekt och i 6 månader därefter, för att kunna följa upp och för att kunna kontakta dig gällande andra analysobjekt som vi kan komma erbjuda dig att delta i. Undersökningsperioden gäller för varje nytt analysobjekt.
I kontakt med oss och vid intresseanmälningar
Lagringstiden för uppgifter som samlas in när du kontaktar oss varierar beroende på vilken kommunikationskanal som använts. Vid kontakt via chatt och telefon lagras uppgifterna i 2 år från telefonsamtalet spelades in och 90 dagar från dess att chattkonversationen ägt rum. När du skickar in ett ärende via hemsidan eller mejl kommer det hanteras i vårt ärendesystem, vilket lagras i upp till 10 år.
Intresseanmälan med dina uppgifter du lämnat har vi kvar tills dess att syftet med din anmälan är uppfyllt eller du invänder mot behandlingen.
Du kan välja att avregistrera dig från vårt nyhetsbrev och utskick. Dina kontaktuppgifter kommer då lagras i syfte att du inte ska få några fler utskick från oss. Uppgifterna lagras tills du åter vill få information eller invänder mot behandlingen. Invänder du mot behandlingen kan du komma att få utskick igen vid import av nya register, eftersom du inte längre finns kvar på listan av avregistrerade adresser.
-
Du som registrerad hos Coresource Solutions har flera rättigheter som du bör känna till. Du har rätt att begära ett registerutdrag över vilken information som finns registrerad om dig. Du har i vissa fall även rätt till dataportabilitet av personuppgifterna. Du har rätt till att få dina personuppgifter korrigerade om de är felaktiga, ofullständiga eller missvisande och rätt att begränsa behandlingen av personuppgifter tills de blir ändrade. Du har under vissa förutsättningar en rätt ”att bli bortglömd”, dvs. att få de personuppgifter vi har om dig raderade. Vi har dock rätt att neka radering i vissa situationer exempelvis om det krävs för att fullgöra avtalet eller om annan svensk eller europeisk lag, domstols- eller myndighetsbeslut säger annat. Du har, under vissa förutsättningar, rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas för vissa angivna ändamål. Skulle du tycka att det inte finns berättigade skäl eller att intresseavvägningen är felaktig har du rätt att invända mot behandlingen. Du har också rätt att dra in ett samtycke, invända mot automatiskt beslutsfattande, profilering, direktmarknadsföring och lämna klagomål om behandlingen till Integritetsskyddsmyndigheten, men önskar att du lämnar klagomål till oss först.